Hvem ku’ – Alku!

Tryg har købt forsikringsselskabet Alka. For svimlende 8,2 mil­liarder kroner kr. Tryg er blevet større, for­sik­ringstager­ne har mistet et alternativ til de kommer­ci­el­le ud­bydere, og Al­­kas aktio­næ­rer er blevet forgyldt. Fagbe­væ­­gel­sen har solgt sit guld­æg for ussel mammon, lyder det fra Blik & Rør.

Tryg har de senere år haft svært ved at holde balancen. Præmieindtægterne har været vigende. Den organiske vækst er udeblevet. Tryg har måttet købe sig til vækst.

Hvor nemt kan det være?

Det er nærliggende at se de vigende præmieindtægter i lyset af en aggressiv tarifering og en meget ambitiøs overskudsmålsætning. Tryg, der offentligt bekender sig til et mål om et afkast på 23 pct. af egenkapitalen, havde i fjor et afkast på imponerende 26 pct. Efter købet af Alka har Tryg klogelig reduceret sine forventninger til afkastet. Der forventes nu beskedne 21 pct.

Det er, med en markedsrente på nul, fortsat et eksorbitant afkast, som vidner om en utilstrækkelig konkurrence i forsikringsmarkedet. Det er en konkurrence, som vil blive yderligere svækket, når Alka, et effektivt lavprisselskab, nu bliver ædt af førerhunden, Tryg.

Nyt fokus i Alka?

Tryg oplyser, at Alka skal fortsætte som et selvstændigt brand. Alt skal forblive, som det er, og blive, som det var, forsikrer Dupond og Dupont – undskyld, direktørerne Morten Hübbe og Henrik Grønborg – som med én mund. Hübbes? Men er det nu sandsynligt? Alka oplyser, at selskabet ikke fokuserer på overskuddet. ”Det er nemlig ikke Alka, men derimod vore kunder, der skal have fortjenesten af at være hos Alka”, hedder det. Mon ikke kooperationen kommer til at danse avet om med kapitalen?

Tryg betaler 8,2 mia. kr. for et selskab, som over de seneste 5 år har haft et overskud på 325 mio. kr. i gennemsnit. Alka forrenter Trygs investering med 4 pct. p.a. Der er langt til 21 pct. Tryg har betalt 25 kroner for en overskudskrone i Alka. I dag betaler investorer i Tryg 18 kroner for en overskudskrone. Ikke desto mindre er investorerne vilde med Trygs køb af Alka, oplyser en af de mange aktieanalytikere, som dette land er så rig på. Man undrer sig over, hvor al den vildskab dog kommer fra.

Nok oplyser Hübbe, at Tryg forventer at kunne høste synergi til en værdi af 300 mio. kr. om året, når fusionen er indfaset i 2021. Nu er der 625 mio.kr. til at forrente investeringen på 8,2 mia. kr. Et afkast på 7,6 pct. kan det blive til. Der skal flere geværgreb til, hvis investorerne ikke skal komme efter Hübbe.

En kattelem for Tryg?

Tryg agter at finansiere en del af købet ved en aktieemission. Húbbe får brug for at holde tungen lige i munden, når han skal skrive prospektet. På den ene side skal han overbevise aktionærerne om, at de står over for en løfterig investering; på den anden side går det ikke an at forskrække kunderne i Alka, som er blevet lovet, at salget ikke får indflydelse på deres forsikringsforhold.

I 5 år vil præmierne på kundernes forsikringer ikke stige mere end pris- og skadeudviklingen eller individuelle forhold tilsiger, forsikrer Alkas formand. Tja. Men hvordan vil Tryg sikre, at kunderne kommer rigtigt i bås og ikke forfalder til koncernintern arbitrage? Det skal nok give anledning til tumult. Tænk blot på Nykredits besvær med at få gennet kunderne over i Totalkredit, hvor der var en friere adgang til at hæve bidragssatserne end i Nykredit.

Konkurrencen reguleres ved opkøb

Har de regnet forkert i Tryg? Sikkert ikke. Tryg og kollegerne – undskyld, konkurrenterne – er sluppet af med en af de raske drenge i klassen. Sammen med GF Forsikring distancerer Alka de kommercielle selskaber med flere længder, når det kommer til kundeloyalitet og -tilfredshed. Uden Alka bliver det lettere at fastholde et “fornuftigt” præmieniveau.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *